Zgodnie z Kodeksem Prawa Kanonicznego, kan. 364, pkt. 6, do zadań Nuncjusza Apostolskiego należy podejmowanie, we współpracy z biskupami, odpowiednich kontaktów między Kościołem katolickim a innymi Kościołami, wspólnotami kościelnymi, a nawet religiami niechrześcijańskimi – pisze do nas Ksiądz Arcybiskup Henryk Jagodziński.
Okazja do realizacji tego zadania nadarzyła się 7 grudnia 2024 r. w kaplicy Wyższego Seminarium Duchownego św. Jana Vianneya w Pretorii, gdzie odbyła się konferencja pt. „Dialog Monastyczno-Międzyreligijny: Jedność Boga i Jedność w Bogu”, zorganizowana przez Departament Dialogu Międzyreligijnego Południowoafrykańskiej Konferencji Biskupów Katolickich (SACBC). W konferencji uczestniczył przewodniczący Departamentu ds. Dialogu Międzyreligijnego SACBC. Obecny był także Pan Seyed Mostafa Daryabari, radca ds. kultury Ambasady Iranu w RPA, wraz z kilkoma przywódcami muzułmańskimi szyitami. Konferencja miała charakter międzynarodowy, a jej uczestnicy przybyli nie tylko z RPA, ale także ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii, Niemiec, Kenii, Tanzanii i Senegalu. W wydarzeniu wzięli również udział przedstawiciele Kościoła scjentologicznego oraz Ruchu Focolare. Konferencję prowadził ks. Enrico Parry, przedstawiciel IMBISA (Międzyregionalnego Mitingu Biskupów Afryki Południowej) z siedzibą w Zimbabwe. Przemówienie powitalne wygłosił ks. Bonaventure Mashata, MAfr, sekretarz koordynator Departamentu Ekumenizmu, Dialogu Międzyreligijnego i Dialogu ze Światem Laickim SACBC. W swoim wystąpieniu ks. Mashata podkreślił, że przedstawiciele różnych religii dzielą te same wartości i współpracują na rzecz wspólnego dobra oraz sprawiedliwości na świecie.Modlitwę wprowadzającą poprowadził szejk Safiullah Khan, lider wspólnoty muzułmańskiej szyitów z Johannesburga. Następnie ks. Johannes B. Sibanyoni przedstawił pierwszego prelegenta. Pierwszym prelegentem był o. William Skudlarek, OSB, mnich z Opactwa św. Jana w Minnesocie (USA), konsultor Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego Kurii Rzymskiej, sekretarz generalny „Monastycznego Dialogu Międzyreligijnego” oraz wykładowca na Uniwersytecie św. Jana w Minnesocie. O. Skudlarek przywitał mnie po polsku, a następnie zdradził, że jego dziadkowie pochodzili z Tarnowa. Niestety, poza słowami powitania więcej polskich słów już nie znał. W swoim wystąpieniu przedstawił historię dialogu międzyreligijnego w Kościele katolickim, opisując jego rozwój instytucjonalny, a także kluczowe postaci i wydarzenia, które miały znaczenie dla tego dialogu. Szczególną uwagę poświęcił Deklaracji „Nostra Aetate”, która odegrała fundamentalną rolę w rozwoju relacji między Kościołem a religiami niechrześcijańskimi. Omawiając powstanie „Monastycznego Dialogu Międzyreligijnego”, o. Skudlarek wspomniał, że decydujący impuls do jego powstania dał kardynał Sergio Pignedoli, który w 1974 roku, jako przewodniczący przyszłej Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego, napisał list do opata prymasa benedyktynów, o. Remberta Weaklanda, OSB. W liście tym kardynał zachęcał zakony monastyczne do odgrywania wiodącej roli w dialogu międzyreligijnym, podkreślając, że obecność monastycyzmu w różnych tradycjach religijnych tworzy naturalny pomost do dialogu. Ojciec Skudlarek zauważył, że chrześcijanie i muzułmanie potrzebują siebie nawzajem. Islam prowokuje chrześcijan, aby podeszli poważnie do swojej wiary. Według prelegenta, katolicy i muzułmanie wierzą w tego samego Boga, dlatego kluczowe jest dążenie do jedności. Dalej o. Skudlarek mówił, że Bóg jest zawsze ten sam, choć ludzie oddają Mu cześć na różne sposoby. Wierzący w Boga muszą sobie nawzajem pomagać, by razem kontemplować jedność Boga.
Po jego wystąpieniu dr Sh. Mohammad Shomali został przedstawiony przez Maulanę Syeda Afaba Haidera. Dr Shomali urodził się w 1965 r. w Teheranie, w Iranie. Studiował w seminariach religijnych w Qom, uzyskał tytuł licencjata i magistra filozofii zachodniej na Uniwersytecie w Teheranie, a następnie uzyskał doktorat z filozofii na Uniwersytecie w Manchesterze, pisząc pracę o relatywizmie etycznym. Dr Shomali opowiedział o historii dialogu między islamem szyickim a chrześcijaństwem. Opisał swoje doświadczenia z Manchesteru, gdzie poszukiwał praktykujących chrześcijan do dialogu. Ale niestety nikogo takiego w zlaicyzowanej Wielkiej Brytanii nie mógł znaleźć. Dopiero z pomocą Ruchu Focolare, spotkał praktykujących chrześcijan. Focolarini zaprosili go również di ośrodka formacyjnego Focolarew Loppiano (Włochy), gdzie mógł się zapoznać z ich metodami formacyjnymi i dokładniej poznać ich działalność. Dr Shomali podkreślił, że chrześcijanie i muzułmanie muszą iść dalej niż sam dialog. Ważne jest, by odpowiedzieć na pytanie, co można zrobić, aby lepiej jednoczyć się wokół Boga. W swoim przesłaniu wezwał do wspólnego życia w jedności i miłości.
Następnie dr Mohammed ShaidMathee, starszy wykładowca na Uniwersytecie w Johannesburgu, podsumował wystąpienia prelegentów. W odniesieniu do o. Skudlarka podkreślił rolę Deklaracji „Nostra Aetate”. Stwierdził, że nie istnieje jedna teologia, ale wiele teologii, a między religiami może dochodzić do „trybalizmu” – rywalizacji o to, która religia jest „najlepsza”. Wskazał na istnienie dwóch „bogów”: jednego, który stworzył nas, i drugiego, którego sami tworzymy.
Kolejnym komentatorem był ks. Martin Badenhorst, OP, wykładowca Kolegium św. Augustyna w Johannesburgu. Podkreślił, że jedynym sposobem, by uniknąć „tworzenia Boga na swoje podobieństwo”, jest wspólna modlitwa i słuchanie Jego głosu. Zwrócił uwagę na znaczenie dokumentu z Abu Zabi „O ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i wspólnego współżycia”, podpisanego przez papieża Franciszka 4 lutego 2019 r. Ks. Badenhorst zaznaczył, że Bóg jest źródłem wszelkiego stworzenia.
Zgromadzenie zakończyło się moją modlitwą, w której prosiłem Wszechmogącego Boga o Jego błogosławieństwo dla wszystkich zgromadzonych.
✠ Henryk M. Jagodziński
NUNCJUSZ APOSTOLSKI W RPA, LESOTHO, NAMIBII, ESWATINI i BOTSWANIE
Pretoria, dnia 7 grudnia 2024 r.
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Msza święta
i Liturgia Godzin
ze święta.
Nieszpory z oktawy.
Kompleta z niedzieli
I lub II.
Odmawia się Chwała.
Prefacja o Narodzeniu Pańskim
– nr 3-5.
W modlitwie eucharystycznej
1-3 wspomnienie tajemnicy dnia.
Zaleca się I Modlitwę Eucharystyczną.
Po modlitwie po Komunii błogosławieństwo owsa (Obrzędy błogosławieństw, t. 2, s. 224).
† Piotr Pytlawski 1971
† Adam Wierzchowski 1993
† Wacław Radosz 1998
† Tadeusz Grabek 1994
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl