Niedziela „Laetare” to czwarta niedziela Wielkiego Postu, znana również jako „Niedziela Radości” – pisze do nas Ksiądz Arcybiskup Henryk Jagodziński.
Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa Laetare, które oznacza „raduj się” – jest to pierwsze słowo antyfony na wejście w liturgii tej niedzieli: Laetare, Ierusalem… („Raduj się, Jerozolimo…”). Niestety, dzisiejsza Jerozolima ma niewiele powodów do radości.
Charakterystyczną cechą Niedzieli Laetare jest złagodzenie pokutnego charakteru Wielkiego Postu – to moment radości pośród czasu refleksji, przypominający wiernym o zbliżającej się radości Zmartwychwstania. Liturgiczne szaty mogą przybrać kolor różowy – symbol nadziei i przejścia od pokuty do radości. W tym dniu dozwolone są również pewne ozdoby liturgiczne, na przykład kwiaty na ołtarzu, które zazwyczaj są ograniczone w okresie wielkopostnym. W Rzymie była to niegdyś „Niedziela Róż” – papież błogosławił złotą różę, symbol radości i nagrody, którą wręczał zasłużonym osobom lub miastom.
Dla mnie osobiście ten dzień stał się jeszcze bardziej wyjątkowy, gdyż po raz pierwszy sprawowałem Mszę Świętą w katedrze pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Pretorii. Choć odwiedzałem ją wcześniej nieoficjalnie, dopiero teraz mogłem doświadczyć tej radości, aby stanąć przy jej ołtarzu jako celebrans.
Obecność katolików w Pretorii sięga drugiej połowy XIX wieku. Do 1870 roku katolicyzm był zakazany w Republice Południowej Afryki, a jedyną dozwoloną religią był kalwiński Kościół Reformowany. Dopiero po zniesieniu tych ograniczeń Kościół katolicki mógł rozpocząć działalność w tym regionie.
Główną postacią wprowadzającą wiarę katolicką do Pretorii był biskup Charles Constant Jolivet, misjonarz ze zgromadzenia Oblatów Maryi Niepokalanej. W 1877 roku, korzystając z faktu, że Pretoria znalazła się pod panowaniem Brytyjczyków, założył tam pierwszą misję katolicką. Początkowo nabożeństwa odprawiano w prowizorycznym budynku, ale już w grudniu 1877 roku wzniesiono pierwszą murowaną kaplicę.
W 1878 roku do Pretorii przybyły siostry zakonne z Irlandii ze zgromadzenia Loreto, które miały ogromny wpływ na rozwój edukacji i działalność religijną w regionie. Jednak pierwsza świątynia szybko stała się zbyt mała dla dynamicznie rosnącej wspólnoty katolickiej. W październiku 1877 roku otwarto nowy kościół w stylu neoromańskim, który mógł pomieścić około 250 wiernych.
Na początku XX wieku pojawiły się plany budowy większego kościoła. Prace nad nową świątynią rozpoczęły się w 1932 roku, a jej uroczyste otwarcie nastąpiło 10 grudnia 1933 roku. Nowy budynek wzniesiono w stylu gotyku francuskiego z elementami normańskimi, co widać w kształcie okien i łuków nad drzwiami.
Główne cechy architektoniczne katedry:
a. zbudowana na planie krzyża łacińskiego,
b. fasadaozdobionadwiemawieżami,
c. konstrukcja z prefabrykatów betonowych, przypominających rzeźbiony piaskowiec,
d. wnętrze zdobią proste filary i sklepienia, utrzymane w jasnych, naturalnych barwach,
e. brak naw bocznych, co nadaje przestrzeni prostotę i przestronność.
Najbardziej wyjątkowe elementy katedry to witraże wykonane przez pracownię Gourley i Watson z Johannesburga. Największy z nich przedstawia Chrystusa płaczącego nad Jerozolimą.
W 1948 roku, po utworzeniu diecezji w Pretorii, kościół Najświętszego Serca Jezusowego został podniesiony do rangi katedry. W 1951 roku Pretoria stała się archidiecezją metropolitalną, a katedra – jej duchowym centrum.
W progach matki kościołów archidiecezji powitał mnie administrator katedry, ks. Thabiso Ledwaba. Na początku Mszy Świętej podkreślił on, że wspólnota parafialna skupia ludzi wielu narodowości, tworząc jedną, wielką rodzinę. W Pretorii żyje wielu katolików spoza RPA, m.in. ze Zimbabwe, krajów Afryki Zachodniej i wspólnoty francuskojęzycznej. Raz w miesiącu każda z tych grup celebruje Mszę Świętą we własnym języku.
W swojej homilii skupiłem się na przypowieści o synu marnotrawnym, podkreślając nie tylko upadek obu synów, ale przede wszystkim nieskończone miłosierdzie Ojca, który zawsze czeka, przyjmuje i przywraca godność tym, którzy powracają. Przedstawiłem różne aspekty wierności i niewierności, wskazując, że młodszy syn odszedł nie z zatwardziałości serca, lecz raczej ze słabości i głupoty. Jego nawrócenie było decyzją powrotu i uznania własnej winy. Starszy syn pozostał wierny, ale jego wierność stała się gorzka – choć nie odszedł, nosił w sercu poczucie niesprawiedliwości i rozgoryczenia. W homilii rozróżniłem radosną wierność, wynikającą ze świadomości sensu, oraz gorzką wierność, obciążoną poczuciem obowiązku i żalu. W swojej homilii, w kontekście Wielkiego Postu wzywałem wiernych do pojednania z Bogiem – zarówno tych, którzy oddalili się w niewierności, jak i tych, którzy zatracili radość w swojej wierze. Zachęciłem wszystkich do otwartości na Boże miłosierdzie i przygotowania się do Jubileuszowego Roku 2025, który papież Franciszek ogłosił Rokiem Nadziei. Podkreśliłem także, że Wielki Post to czas powrotu do domu Ojca, aby na nowo odkryć radość wiary i z nadzieją wkroczyć w radość Zmartwychwstania.
Swoją homilię zakończyłem wezwaniem do zaufania Bogu i przyjęcia Jego miłości, by nasze serca stały się miejscem miłosierdzia i pojednania. A Maryja, Matka Miłosierdzia, ma być przewodniczką na tej drodze ku światłu Chrystusa.
Na zakończenie Mszy Świętej, wraz z życzeniami od komitetu parafialnego, otrzymałem między innymi, pamiątkową koszulkę zaprojektowaną z okazji 90-lecia obecnej świątyni. Był to piękny gest wspólnoty, w której tak mocno czuć było ducha jedności i miłości.
Niedziela Laetare w katedrze w Pretorii była dla mnie nie tylko wyjątkowym doświadczeniem liturgicznym, ale przede wszystkim spotkaniem z żywym Kościołem – pełnym różnorodności, a jednocześnie głęboko zjednoczonym w wierze. Wśród śpiewu chóru, modlitwy i radosnej atmosfery doświadczyłem prawdziwej wspólnoty, w której bije serce Chrystusa.
Wielki Post jest drogą powrotu do Ojca, a radość Niedzieli Laetare jest zapowiedzią jeszcze większej radości Zmartwychwstania. Obyśmy wszyscy odnaleźli w sobie siłę, by powrócić do źródła miłości i światła. Niech Maryja, Matka Miłosierdzia, prowadzi nas w tej pielgrzymce serca, a Chrystus otworzy przed nami bramy nadziei.
✠ Henryk M. Jagodziński
NUNCJUSZ APOSTOLSKI W RPA, LESOTHO, NAMIBII, ESWATINI i BOTSWANIE
Pretoria, dnia 30 marca 2025 r.
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Oficjalna Strona Watykanu Tweets by Pontifex_pl Instagram Papieża Franciszka Episkopat Polski Prymas Polski ekai.pl Niedziela Kielecka Gość Niedzielny Radio EM Posłuchaj Radia EM Papieskie Dzieła Misyjne Missio Szkoła Katechistów Diecezji Kieleckiej Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Katolicki Uniwersytet Lubelski
Msza święta
i Liturgia Godzin
z dnia.
Prefacja wielkopostna
– nr 8-11.
Wspom. dodatkowe św. Franciszka z Paoli, pustelnika.
Msza o powołania
w parafii bł. Jerzego Matulewicza
w Kielcach.
Dziś przypada 20 rocz. śmierci
św. Jana Pawła II.
† Antoni Kowalski 1963
† Czesław Malec 2020
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl