Kiedy ląduje się samolotem na lotnisku w Akrze albo się z niego startuje, budynek, który rzuca się najbardziej oczy to bryła „narodowego meczetu”, która jest wierną kopią błękitnego meczetu w Istambule. Przyciąga on uwagę swoimi rozmiarami i pięknem architektury na tle swojego otoczenia.
Meczet ten został zainaugurowany 16 lipca 2021 r., gdzie miałem przyjemność uczestniczyć w ceremonii otwarcia. Budowę meczetu oraz całego przylegającego kompleksu wraz ze szkołą i biblioteką, koordynowała turecka fundacja Aziz Mahmud Hudayi Foundation. Ofiarodawcy pochodzili głownie z Turcji oraz Ghany. Inicjatywa budowy tego meczetu wyszła od głównego imama Ghany J.E. Shiekha Dr Nuhu Sharabutu.Kiedy w 1995 r., dawny centralny meczet w Akrze został rozebrany, aby uczynić miejsce dla Rowlings Park. Nazwa parku pochodzi od byłego prezydenta Ghany Jerry Rowlings. W zamian za miejsce rozebranego centralnego meczetu, wspólnota muzułmańska otrzymała obecną przestrzeń, gdzie w 2008 r., rozpoczęto budowę obecnego meczetu.
Jak już wspomniałem, brałem udział w ceremonii otwarcia narodowego meczetu, ale w tamtym czasie nie starczyło mi czasu na zwiedzanie. Pod koniec sierpnia odwiedził mnie pewien ksiądz z Chorwacji, któremu chciałem pokazać trochę Akrę, z najbardziej charakterystycznymi miejscami. Oprócz katolickich świątyń, postanowiłem mu także pokazać największy religijny budynek w Ghanie, i według licznych opinii, w całej Zachodniej Afryce. Kiedy zwróciłem się za pośrednictwem mojego sekretariatu do administracji meczetu z prośbą o możliwość jego zawiedzenia razem z moim gościem, uprzejmie i pozytywnie przyjęto moją prośbę. Przy okazji delikatnie przedstawiono obowiązujące zasady co do ubioru. Bardzo mile byłem zaskoczony, kiedy dowiedziałem się, że od duchownych katolickich wymaga się ubioru sutanny. Niestety, w wielu krajach księża katoliccy zarzucili już ten strój, ale nie w Ghanie. A co do stroju generalnie to w wielu krajach, także wierni świeccy, protestują, kiedy wymaga się od nich odpowiedniego ubrania, aby wejść do kościołów. A wracając jeszcze do meczetów, to nigdy nie słyszałem, żeby ktoś protestował co do wymogów odnośnie ubioru dla tych, którzy chcą do nich wejść. Natomiast, niestety w wielu miejscach na świecie kiedy rzecz idzie o odpowiedni strój przy wejściu do kościoła pojawiają się kontestacje albo co gorsza takowe wymagania znikają w ogóle. Także jak widać od muzułmanów możemy się nauczyć szacunku dla własnych miejsc kultu. Niekiedy, w takich sytuacjach można usłyszeć od kontestujących, że to czysta hipokryzja, bo przecież tak naprawdę liczy się to co wewnątrz człowieka, czyli autentyczność, a nie sposób ubierania się i zewnętrzne gesty. Jak powiedział Pan Jezus w Ewangelii „Tymczasem to należało czynić, i tamtego nie opuszczać” (Łk 11, 42). Między zewnętrzną postawą a nastawieniem serca, czy jak kto woli, autentycznością nie ma sprzeczności. Nie jest to sytuacja zerojedynkowa albo jedno, albo drugie. Z drugiej strony cóż to za autentyczność, która nie chce wyrazić się na zewnątrz. A co do hipokryzji, to nikt z tych protestujących nie pyta dlaczego do teatru, opery, kasyna itd. czy na spotkanie z J.W. królową angielską lub na wręczenie nagrody Nobla trzeba ubrać się w sposób powszechnie uważany za elegancki, a na spotkaniez Królem Wszechświata ukrytym w hostii, już można przyjść byle jak. Jeżeli sami nie będziemy się szanować, to nie możemy wymagać szacunku do siebie od innych.
Zwiedzanie zostało wyznaczone na godzinę 10.00. Wyjechaliśmy trochę wcześniej, ponieważ w pięciomilionowym mieście nigdy nie wiadomo czy po drodze nie pojawią się jakieś niespodzianki, które rozciągną w czasie nasze przybycie do zamierzonego celu. Okazało się jednak, że przybyliśmy 15 minut przed czasem, jednakże Mr Abdul Rahman Isakh, administrator meczetu, wraz ze swoimi współpracownikami już na nas czekał. W samym meczecie nie było nikogo. Był to czas sprzątania. Na zewnątrz kilka osób uwijało się jeszcze przy czyszczeniu otaczających powierzchni.Trzeba przyznać, że w środku jak i na zewnątrz urzekała sterylna czystość. Jak powszechnie wiadomo, w islamie obowiązuje zakaz graficznego przedstawiania postaci ludzkich i zwierzęcych. Dlatego też dekoracje w meczecie tworzyły motywy roślinne i geometryczne oraz ozdobne cytaty z Koranu. W oknach mieniły się magią kolorów geometryczne witraże. Pomimo tego, że meczet ten może pomieścić 3000 ludzi, to jednak nie była to przytłaczająca wielkość. Różnokolorowe malowidła stanowiły wytchnienie dla oka i zachwycały swoim pięknem. Również wrażenie robił olbrzymi dywan, składający się z ogromnych trzech części, którytakże był wykonany w Turcji. W tym momencie przyszła mi druga refleksja, że również możemy się uczyć od muzułmanów dbałości o nasze świątynie, aby były pięknie udekorowane i zachęcały wiernych do przebywania w ich wnętrzu. Niestety, tutaj muszę stwierdzić, że w wielu miejscach w Ghanie i na świecie współczesne kościoły prawie są pozbawione dekoracji. Krzyż w ołtarzu, stacje drogi krzyżowej, gdzieś z boku obraz Matki Bożej i Bożego Miłosierdzia, a poza tym gołe ściany. Ma się wrażenie czasami, jakby architekt zakładał, że te budynki za kilkanaście lat zmienią swoje przeznaczenie i podzielą los niektórych kościołów na zachodzie Europy. A przecież w Kościele katolickim sztuka sakralna od zawsze była narzędziem ewangelizacji. A teraz jakbyśmy o tym zapomnieli. Ewangelię należy głosić na wszelkie sposoby, również za pomocą obrazów, malowideł i rzeźb: jednym słowem za pomocą sztuki sakralnej.
Na zakończenie naszego zwiedzania zaproszono nas na „herbatę po turecku” do biura administratora. Przypomniały mi się czasy dzieciństwa: herbata została podana w szklankach, ze szkła, na szklanych spodkach, z cytryną i cukrem. Nasi gospodarze opowiadali jak dla ich lidera J.E. Shiekha Dr Nuhu Sharabutu i ich samych ważna jest harmonia międzyreligijna i pokojowe współistnienie z innymi religiami. Mr Isakh wspomniał że przez siedem lat uczęszczał do katolickich szkół. Jak widać pokój jest możliwy, wystarczy trochę dobrej woli.
† Henryk M. Jagodziński
Nuncjusz Apostolski w Ghanie
29 sierpnia 2022 r.
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Msza święta
i Liturgia Godzin
z uroczystości.
Odmawia się
Chwała i Wierzę.
Prefacja własna – nr 49.
† Wacław Włodarczyk 1965
† Wiktor Miłek 1969
† Antoni Zagała 1978
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl