Wspólne elementy modlitwy i kultu w judaizmie i chrześcijaństwie, stosunki polsko–żydowskie czasów wojny i po II wojnie światowej na Kielecczyźnie, poszukiwanie prawdy o Pogromie, ratowanie Żydów przez Polaków podczas niemieckiej okupacji – takich zagadnień dotyczyła zorganizowana 14 stycznia w Wyższym Seminarium Duchowym konferencja naukowa z okazji XIX Dnia Judaizmu.
Teologiczne uzasadnienie modlitwy chrześcijan za Żydów przedstawił ks. prof. dr hab. Łukasz Kamykowski z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie). Podkreślił szczególnie rolę Soboru Watykańskiego II, który zainspirował do powrotu do modlitwy wstawienniczej za cały świat. „Zaczęto czynić kroki, aby modlitwę za Żydów w Wielki Piątek oczyścić z negatywnego charakteru, jako winnych śmierci Jezusa” – powiedział naukowiec, omawiając niektóre działania badawcze w tym zakresie. Dodał, że pierwszy Kościół pamiętał, iż Maryja, Jezus i pierwsi jego członkowie to w znakomitej większości byli Żydzi, z czasem ta pamięć stawała się coraz słabsza.
Czy „Ojcze nasz” może być potraktowane jako modlitwa żydowska, czy Żydzi mogą odmawiać z nami „Ojcze nasz?” - ten temat rozważał ks. dr Tomasz Siemieniec z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Zwrócił uwagę na sposób skomponowania tej bodaj najbardziej znanej wyznawcom Chrystusa modlitwy w oparciu o literaturę żydowską – nie tylko Biblię, także o teksty aramejskie, apokryfy czy poezję semicką. Podkreślił swoisty rytm, powtarzanie dźwięków, zestawianie skrajnych rzeczywistości – typowe dla tamtej literatury. Jezusową modlitwę nazwał „bardzo oszczędną”, jako „propozycję na czasy ostateczne”.
Prelegent przeanalizował fragmenty modlitwy, m.in. prośbę o dar chleba i zwrot o „wodzeniu na pokuszenie”, zastanawiał się, dlaczego Jezus skorzystał ze słowa „Abba” (tłumaczonego jako "tato", "tatuś"), na które brak świadectw w literaturze przed Chrystusem. „Jeżeli Jezus włączył uczniów w tę najgłębszą relację, rodzi się pytanie, czy Izraelici mogą się w ten nurt także włączyć? Kwestia pozostaje otwarta” – powiedział ks. Siemieniec.
Z kolei elementy kultyczne judaizmu w liturgii chrześcijan omówił ks. prof. dr hab. Andrzej Żądło z Uniwersytetu Śląskiego. „Jezus był praktykującym Nazarejczykiem (…), dlatego nową, inną liturgię osadził w szlachetnej tradycji obrzędowej swego narodu” – powiedział duchowny. Wskazał przy tym na klasyczne przykłady zapożyczeń, m.in. ostatnią Wieczerzę, obecność psalmów w liturgii chrześcijańskiej, gesty, postawę, elementy stroju, liturgię godzin, liturgiczny sposób liczenia czasu w odniesieniu do świąt, niektóre formy błogosławieństwa i inne.
Relacje społeczności polskiej i żydowskiej na Kielecczyźnie w latach 1918-39 przedstawił historyk dr hab. Jerzy Gapys, prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, natomiast o społeczności katolickiej i żydowskiej na Kielecczyźnie wobec zagrożeń i wyzwań powojennych lat 1945-47 mówił ks. dr Tomasz Gocel.
Podczas spotkania pojawił się także trudny temat pogromu kieleckiego w świetle wybranej literatury, który zatytułowano „Od poszukiwania prawdy do bezdroży nauki”. Zagadnienie to omówił dr Ryszard Śmietanka-Kruszelnicki z kieleckiego oddziału Instytutu Pamięci Narodowej. Scharakteryzował szereg źródeł wątpliwych merytorycznie i pod względem ich oryginalności. Zdaniem badacza, czerpanie z tego rodzaju źródeł zaciążyło nad badaniem o pogromie.
Zarzucił m.in. Janowi Tomaszowi Grossowi korzystanie w „Strachu” z falsyfikatów pamiętników czy materiałów archiwalnych wyprodukowanych przez aparat represji i niepodawanie źródeł. „Atmosfera wokół tej książki nie sprzyja debacie o charakterze naukowym” – powiedział Śmietanka–Kruszelnicki.
Z kolei dr Mateusz Szpytma z krakowskiego oddziału IPN podjął temat „miłosiernych Samarytan II wojny światowej”: mówił o Polakach ratujących Żydów – na przykładzie rodzin Ulmów i Baranków. Podkreślił, że heroiczne postawy tak wielu Polaków są głosem w dyskursie naukowym oraz przeciwwagą dla upublicznianych w świecie opinii o „polskich obozach śmierci”. Szpytma przypomniał także genezę oraz cel powstania Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. Rodziny Ulmów z Markowej, a także mniej znaną historię Baranków spod Miechowa, którzy - podobnie jak ci pierwsi - również ponieśli śmierć za ratowanie Żydów.
Konferencję zakończyła projekcja filmów: „Rodzina Kowalskich” i „Dzieci Ireny Sendlerowej”.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska naukowego i studenci Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Archiwum Państwowego w Kielcach, Archiwum Diecezjalnego, muzeów i placówek edukacyjnych, Instytutu Pamięci Narodowej, szkół katolickich, policji i kieleckiej „Solidarności”.
Ogólnopolski Dzień Judaizmu w Kościele katolickim jest jedną z inicjatyw polskich biskupów. Ustanowiła go Konferencja Episkopatu Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. W tym roku jest on obchodzony po raz 19. i towarzyszy mu motto: "Co ty tu robisz, Eliaszu?" (1 Krl 19, 9). Organizatorem obchodów ogólnopolskich jest tym razem diecezja toruńska wraz z Komitetem episkopatu ds. Dialogu we współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, miejskimi i wojewódzkimi.
dziar
tekst za: www.ekai.pl
Zobacz: Relacja i galeria zdjęć na stronie WSD
Zobacz: Relacja i galeria zdjęć na stronie Diecezjalnego Radia eM
Zobacz: Plakat
Wyższe Seminarium Duchowe Święci kościoła Kieleckiego Instytucje Naukowo Dydaktyczne Koinonia Św. Pawła Bazylika Katedralna Ruchy, Stowarzyszenia, Wspólnoty Sanktuaria Domy Rekolekcyjne Dom Księży Emerytów Caritas Fundacje Muzeum Diecezjalne Archiwum Diecezjalne Media Diecezjalne Świętokrzyski szlak papieski Życie Konsekrowane Pielgrzymki Parafialne Do Pobrania Jeśli szukasz pomocy Artykuły Archiwalne
Oficjalna Strona Watykanu Tweets by Pontifex_pl Instagram Papieża Franciszka Episkopat Polski Prymas Polski ekai.pl Niedziela Kielecka Gość Niedzielny Radio EM Posłuchaj Radia EM Papieskie Dzieła Misyjne Missio Szkoła Katechistów Diecezji Kieleckiej Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Katolicki Uniwersytet Lubelski
Msza święta
i Liturgia Godzin
z dnia.
Prefacja zwykła
– nr 36-41.
Msza o powołania
w parafii Kazimierza Mała.
† Romuald Błaszczakiewicz 1973
Czy można uczestniczyć we Mszy św. niedzielnej
w sobotę wieczorem?
Kościół o sposobie spełnienia obowiązku uczestniczenia we Mszy św. wypowiada się
w kanonie 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Czuwania dekanatów na Jasnej Górze | Parafialne strony internetowe
"CICHY PRZYJACIEL" | Wojownicy Maryi - Kielce
Komisja Muzyczno-Organistowska | Duszpasterstwo turystów
Duszpasterstwo Osób Niesłyszących i Słabosłyszących
Duszpasterstwo trzeźwości | Służba Liturgiczna
Duszpasterstwo osób z niepełnosprawnością | Arcybractwo Straży Honorowej NSPJ
Apostolat Pielgrzymującej Matki Bożej z Szensztatu | Diecezjalne Centrum ŚDM
KSM | Akcja Katolicka | Ruch Światło Życie | Oratorium Świętokrzyskie
DA Wesoła54 | Eucharystyczny Ruch Młodych
Pielgrzymka Kielecka na Jasną Górę | Nadzwyczajni szafarze komunii
DIECEZJALNI EGZORCYŚCI | Odnowa w Duchu Świętym
© Kuria Diecezjalna w Kielcach 2012
ul. Jana Pawła II nr 3, 25-025 Kielce
tel. +48 41-34-45-425, fax: +48 41-34-15-656
www.Diecezja.Kielce.pl
Wszystkie Prawa Zastrzeżone
Projekt i Wykonanie: multiPIXEL.pl